Απολογισμός πεπραγμένων ομάδας εκπαίδευσης 2021-2022

logoSEK

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΩΝ -Παράρτημα Θεσσαλονίκης

URL: http://www.sociologists.gr,

e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

facebook: “Σύλλογος Ελλήνων Κοινωνιολόγων- παράρτημα Θεσσαλονίκης 2016”, “thess sociologists”

youtube: “ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΩΝ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

22/9/2022

 

Απολογισμός πεπραγμένων ομάδας εκπαίδευσης 2021-2022

Ο πρωτοφανής διωγμός των κοινωνικών επιστημών από το Λύκειο από την παρούσα κυβέρνηση έπληξε βαρύτατα τους εκπαιδευτικούς των κοινωνικών επιστημών (ΠΕ78).

Αυτό που αναμέναμε σύμφωνα με τις προγραμματικές δηλώσεις ήταν ότι η Κοινωνιολογία Γ΄λυκείου θα έβγαινε από το πρόγραμμα των Πανελλαδικών εξετάσεων, έστω κι αν αυτό δεν είχε επιστημονικό έρεισμα. Αυτό που ήταν απαράδεκτο, ήταν η κατάργηση εν μία νυκτί όλων των μαθημάτων κοινωνικών επιστημών στο λύκειο, ακόμη και η Πολιτική Παιδεία της Α’ Λυκείου μειώθηκε κατά 1 ώρα. Μία πράξη που ενέχει και εκδικητικότητα απέναντι και στους ίδιους τους μαθητές, αν σκεφτούμε ότι οι μαθητές που εξετάστηκαν το 2020-2021 στη κοινωνιολογία και δεν πέτυχαν σε σχολή της προτίμησής τους, κλήθηκαν το 2021-2022 να εξεταστούν…. στα λατινικά που δεν είχαν ποτέ διδαχθεί!

Οι συνέπειες που βιώνουν σήμερα οι μαθητές στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι:

  • Η στέρηση της δυνατότητας να κατανοήσουν την κοινωνική πραγματικότητα αναλύοντας τα κοινωνικά φαινόμενα.

  • Η απουσία ανάπτυξης της κριτικής κοινωνικής σκέψης ώστε να διαμορφώσουν τη δική τους κοσμοθεωρία.

  • Η απομάκρυνσή τους από κοινωνικές και ανθρωπιστικές σπουδές απαραίτητες στο συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο.

Οι συνέπειες για την εργασιακή μας κατάσταση:

  • Χάθηκαν πολλές οργανικές θέσεις μονίμων εκπαιδευτικών ΠΕ78 στα Λύκεια. Η 1 ώρα Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής που δόθηκε επιπλέον στη Γ’ γυμνασίου δεν άρκεσε για να καλυφθούν οι συνάδελφοι.

  • Οι αναπληρωτές που εργάστηκαν τα προηγούμενα χρόνια βρέθηκαν πάλι στην ανεργία.

  • Οι περισσότεροι μόνιμοι ΠΕ78 είτε συνταξιοδοτήθηκαν αυτά τα χρόνια είτε είναι κοντά στη συνταξιοδότηση, άρα είμαστε ένα είδος υπό εξαφάνιση στο εκπαιδευτικό οικοσύστημα, με ό,τι συνεπάγεται αυτό και για τη ποιότητα της παρεχόμενης μάθησης.

Αντιμέτωποι με αυτή τη κατάσταση, η ομάδα εκπαίδευσης του ΣΕΚ παραρτήματος Θεσ/κης προέβη σε πλήθος δράσεων, συνεχίζοντας τις δράσεις του προηγούμενου Δ.Σ. Ήδη από τον Ιούνιο 2020, όταν ανακοινώθηκαν οι μεταρρυθμίσεις, ο ΣΕΚ Θεσ/κης συμμετείχε σε συνέντευξη τύπου που διοργάνωσαν οι Γ’ και Ε’ ΕΛΜΕ τόσο για τους ΠΕ78 όσο και για τους ΠΕ80 (Οικονομολόγους, με τους οποίους είχαμε κοινές αναθέσεις) όσο και για τους εκπαιδευτικούς καλλιτεχνικών μαθημάτων. Αναφέρουμε και τις δράσεις που ακολούθησαν:

  • Δόθηκαν συνεντεύξεις στα ΜΜΕ : α) Στο «Κόκκινο» Θεσ/κης (Ιούλιο 2021) από την Α. Βλάχου, Γ. Γραμματέα του ΣΕΚ Θεσ/κης, β) Στη Νέα Τηλεόραση Κρήτης (Νοεμβριος 2022) από την Ευδοξία Καραδουλαμά, μέλος του ΔΣ ΣΕΚ Θεσ/κης γ) Στο «Κόκκινο» Θες/κης και ΕΡΤ 3 (Νοεμβριος 2022) από την Νανά Μιμιλίδου, συντονίστρια των εκπαιδευτικών ΠΕ78 και μέλος μας και δ) Στην ΕΡΤ Open (Ιαν. 2022, πάλι από τη Νανά Μιμιλίδου από κοινού με το Χρ. Αλαβέρα, εκπαιδευτικό εικαστικών μαθημάτων ε) συνέντευξη του Προκόπη Ορφανού Προέδρου του ΣΕΚ Θεσ/κης στο grtimes, η οποία δημοσιεύτηκε και στην ιστοσελίδα τους.

  • Παράλληλα, το Νοέμβριο του 2022, δόθηκε συνέντευξη τύπου στην ΕΔΟΘ Θεσ/κης, με καλεσμένους εκπροσώπους της Γ’ ΕΛΜΕ Θες/κης, τον Χρ. Αλαβέρα ως εκπρόσωπο των συναδέλφων μας εικαστικών και τη Νανά Μιμιλίδου στο πάνελ.

  • Το δελτίο τύπου που εκδώσαμε δημοσιεύτηκε σε πλήθος ιστότοπων μεγάλης εμβέλειας (the Press Project, Alterthess, Voria.gr, Alfavita κ.α.)

  • Ενημερώσαμε για αυτές τις δράσεις μας το Ελληνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, την Ελληνική Κοινωνιολογική Εταιρεία, τα 4 Τμήματα Κοινωνιολογίας, τον ΣΕΚ και τα παραρτήματα του ΣΕΚ.

  • Συμμετείχαμε στο σεμινάριο της Ένωσης Εικαστικών Β. Ελλάδος το Μάιο 2022 και γενικά συμπορευόμαστε με τους εικαστικούς ώστε να αναδειχθεί το έλλειμμα παιδείας που προκύπτει τόσο από τον εξοβελισμό των κοινωνικών επιστημών όσο και των καλλιτεχνικών μαθημάτων από το λύκειο.

  • Απευθύναμε (Μάιος 2022) πρόταση συνεργασίας προς την Ελληνική Εταιρεία Πολιτικής Επιστήμης με σκοπό την έκδοση μιας κοινής ανακοίνωσης σχετικά με τη κατάργηση των μαθημάτων μας.

  • Απευθύναμε επιστολή προς τα τμήματα Κοινωνιολογίας Παν/μίου Αθηνών, Κρήτης, Αιγαίου και Παντείου για στήριξή μας

  • Συνεργαστήκαμε με τη Λία Τσαπατσάρη πρόεδρο του ΣΕΚ και τον Μάνο Μαραγκουδάκη πρόεδρο του τμήματος κοινωνιολογίας στη Λέσβο και επιστημονικά υπεύθυνο για τα μαθήματα κοινωνικών επιστημών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στόχος της συνεργασίας ήταν να διατηρηθεί το θέμα της απομάκρυνσης των κοινωνικών επιστημών στην επικαιρότητα και να πετύχουμε μια συνάντηση με την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, την οποία αναμένουμε ακόμη.

  • Επικοινωνήσαμε με την οργάνωση ΑΝΤΙΓΟΝΗ με σκοπό τη διενέργεια διαδικτυακού σεμιναρίου για τους ΠΕ78, με θέμα τον σχολικό εκφοβισμό ή τα ανθρώπινα δικαιώματα. Το σεμινάριο δεν πραγματοποιήθηκε το προηγούμενο σχολικό έτος, όμως θα επικοινωνήσουμε εκ νέου για να δούμε τις δυνατότητες συνεργασίας.

 

Ευχαριστούμε θερμά όλους όσους ήταν στο πλάι μας όλο αυτό το καιρό, ιδιαίτερα δε τη κα Μιμιλίδου, η οποία ήταν ιδιαίτερα υποστηρικτική και μαχητική. Είμαστε πάντοτε σε ετοιμότητα για οποιαδήποτε δράση και συνεργασία με φορείς ώστε να ανατρέψουμε τη δυσμενή αυτή κατάσταση που βιώνουμε και να αναδείξουμε τη δυνατότητα των κοινωνικών επιστημών να δώσει πνοή και όραμα στην εκπαίδευση.

Ο ΣΕΚ-Παράρτημα Θεσσαλονίκης κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του τα τελευταία χρόνια, έχει αναπτύξει σημαντικό αριθμό δραστηριοτήτων οι οποίες ταξινομούνται στις ακόλουθες κατηγορίες - τομείς:

Οργάνωση & λειτουργία ΣΕΚ-Παράρτημα Θεσσαλονίκης - Εκδηλώσεις, Επικοινωνία με τα μέλη και λοιπές εκδηλώσεις

  • Οργάνωση και λειτουργία του γραφείου του συλλόγου με ιδιαίτερη έμφαση στην διαμόρφωση του απαραίτητου ηλεκτρονικού και έντυπου αρχείου.
  • Ολοκλήρωση και συνεχή ενημέρωση/ εμπλουτισμό του μητρώου μελών του ΣΕΚ-Παράρτημα Θεσσαλονίκης το οποίο περιλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία: ονοματεπώνυμο, αριθμός μητρώου, ταχυδρομική διεύθυνση, τηλέφωνα επικοινωνίας και ηλεκτρονική διεύθυνση (e-mail).
  • Επαναδραστηριοποίηση των επιμέρους λειτουργιών του Παραρτήματος όπως αυτές περιγράφονται στο Καταστατικό του Συλλόγου καθώς και εμπλουτισμός αυτών με νέες.
  • Διαμόρφωση και εφαρμογή Εσωτερικού Κανονισμού λειτουργίας ΣΕΚ-Παράρτημα Θεσσαλονίκης.
  • Σύνταξη, διαμόρφωση, έκδοση και διανομή τριμηνιαίου ενημερωτικού εντύπου η ηλεκτρονική και έντυπη μορφή του οποίου διανέμεται σε όλα τα μέλη του ΣΕΚ-Παράρτημα Θεσσαλονίκης
  • Διαμόρφωση, λειτουργία και συνεχής εμπλουτισμός ενός άτυπου δικτύου επικοινωνίας με τα μέλη του ΣΕΚ-Παράρτημα Θεσσαλονίκης, με τη λήψη και την αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων (e mails) για ζητήματα κοινού ενδιαφέροντος και σημασίας.
  • Σύσταση και λειτουργία τριών (3) επιμέρους επιτροπών (Επιτροπή Εκπαίδευσης, Επιτροπή Σταδιοδρομίας και Επιτροπή Εθνικών & Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων) ενώ κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2004 συστάθηκε η Επιτροπή Τύπου & Δημοσιοποίησης.
  • Δημιουργία μικρής βιβλιοθήκης στο γραφείο του ΣΕΚ-Παράρτημα Θεσσαλονίκης, με βιβλία και άλλου είδους έντυπα που δώρισαν στο σύλλογο διάφοροι φορείς της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής.
  • Σχεδιασμός, οργάνωση και υλοποίηση εκδηλώσεων ευρύτερου ενδιαφέροντος όπως συναντήσεις με εκπροσώπους φορέων, ημερίδες, συνέδρια κλπ με ή χωρίς τη συνεργασία άλλων φορέων από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Ανάπτυξη θέσεων, προτάσεων και πρωτοβουλιών

Ο ΣΕΚ-Παράρτημα Θεσσαλονίκης έχει αναπτύξει αξιόλογη δραστηριότητα αναφορικά με τη συγκρότηση και τη διατύπωση θέσεων, απόψεων και προτάσεων για θέματα που άπτονται της κοινωνιολογικής επιστήμης και παρουσίας σε διάφορους χώρους. Ιδιαίτερη θέση κατέχει η ανάπτυξη θέσεων, απόψεων και πρωτοβουλιών για το χώρο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι οποίες περιλαμβάνουν:

Διατύπωση προτάσεων αλλαγών στο βιβλίο κοινωνιολογίας - θέσεων για το ρόλο του κοινωνιολόγου στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Επιστολές για τις οργανικές θέσεις στα γυμνάσια και το θέμα της πρόσληψης αναπληρωτών, προς τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τις αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για τη διατύπωση προτάσεων για τα μαθήματα επιλογής
Προετοιμασία θέσεων για το μάθημα της Κοινωνιολογίας και το ρόλο των κοινωνιολόγων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση- Συνάντηση με γραφείο Υφυπουργού για την κατάθεση των προτάσεων.
Διοργάνωση ημερίδων για την παρουσία και το ρόλο της Κοινωνιολογίας και των Κοινωνικών Επιστημών γενικότερα στο χώρο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Διοργάνωση εκδηλώσεων

Με πρωτοβουλία και ευθύνη του ΣΕΚ-Παράρτημα Θεσσαλονίκης καθώς επίσης και σε συνεργασία άλλων φορέων τοπικής και εθνικής εμβέλειας., πραγματοποιήθηκε σειρά εκδηλώσεων (συναντήσεις, ημερίδες, συνέδριο κλπ) για επίκαιρα κοινωνικά θέματα ευρύτερου προβληματισμού και ενδιαφέροντος.

Δράσεις προώθησης της επαγγελματικής κατοχύρωσης των κοινωνιολόγων

  • Η Επιτροπή Σταδιοδρομίας του ΣΕΚ-Παράρτημα Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το ΔΣ συνέβαλε στην πληροφόρηση των συναδέλφων για προκηρύξεις και νέες θέσεις εργασίας, στην προώθηση ανέργων συναδέλφων σε έρευνες Δήμων ως συνεντευκτών και στην αντιμετώπιση αιτημάτων συναδέλφων σχετικά με την επαγγελματική τους θέση και κατοχύρωση. Μεταξύ των δράσεων που ανέλαβε η εν λόγω Επιτροπή συγκαταλέγονται η υλοποίηση σεμιναρίου επαγγελματικής κατάρτισης στην ειδικότητα του Συμβούλου Παροχής Συνοδευτικών Υποστηρικτικών Υπηρεσιών σε συνεργασία με το Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ) «ΕΚΕΚΑ» (διάρκεια 100 ώρες) καθώς και η προετοιμασία για τη διεξαγωγή επιμορφωτικού σεμιναρίου για την εκμάθηση του στατιστικού πακέτου SPSS.
  • Διαμόρφωση ολοκληρωμένων κειμένων με τις θέσεις και τις απόψεις του ΣΕΚ-Παράρτημα Θεσσαλονίκης για τα ρόλο και τις αρμοδιότητες των κοινωνιολόγων σε συγκεκριμένους τομείς ή και χώρους εργασίας.
  • Συμμετοχή μελών της επιτροπής σε εκδηλώσεις εκπαιδευτικών φορέων (Πανεπιστήμια. Λύκεια, Γυμνάσια) και ενημέρωση συμμετεχόντων για την επιστήμη της Κοινωνιολογίας καθώς και τις επαγγελματικές προοπτικές του κλάδου στη σύγχρονη, ελληνική αγορά εργασίας.

Ανάπτυξη συνεργασιών με άλλους φορείς

Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων και των λειτουργιών που έχει αναπτύξει τα τελευταία χρόνια ο ΣΕΚ-Παράρτημα Θεσσαλονίκης (συνέδριο, ημερίδες, συμμετοχές σε εκδηλώσεις άλλων φορέων, συναντήσεις εργασίας, επαφές με τοπικούς φορείς της Πολιτείας, δημοσιοποίηση θέσεων, απόψεων και προτάσεων στον ηλεκτρονικό και έντυπο τύπο κλπ.), έχει ως αποτέλεσμα τη δυναμική συμβολή του συλλόγου στα κοινωνικά και πολιτειακά δρώμενα της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής, γεγονός που συνδέεται άμεσα με την παρουσία του σε φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού φορέα με αποτέλεσμα να βρίσκει άμεση ανταπόκριση στις προτάσεις συνεργασιών και στην εξεύρεση πόρων για την ανάπτυξη δράσεων Η πολύτιμη αυτή εμπειρία μπορεί να αξιοποιηθεί στη συνέχιση της συνεργασίας αλλά και στην ανάπτυξη συνεργασιών με Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Δήμους, επιστημονικούς συλλόγους και άλλους φορείς.

.